You are hereNeerhaler

Neerhaler


dart By Bard - Posted on 25 Oktober 2008

Over de neerhaler is al veel gepraat, geschreven en gescholden. Zelfs op het niveau van de IDA vormt dit een onderwerp van discussie. Om enig effect te hebben moet ie strak aangetrokken worden. Hoe strak is dan de vraag, maar in iedergeval vaak strakker dan de bemanning dit tijdens het kruisrak even tussendoor, want eigenlijk voor de start vergeten, voor elkaar krijgt.
Tenzij… Er zijn wat trucjes om dit wat gemakkelijker voor elkaar te krijgen. Zoals het creatief inscheren van het lijntje van de neerhouder. De klasse regels zijn op dit punt niet helemaal duidelijk, zolang je maar origineel materiaal gebruikt lijkt er meer mogelijk te zijn. Maar zoals al eerder aangeven, is dit een punt van discussie. Tijdens verschillende internationale evenementen zijn de volgende verschijningsvormen door onze oplettende voorzitster waargenomen. HET DOEL VAN DE NEERHALER De neerhaler zorgt voor spanning op het voorlijk van het grootzeil. Nu is de mast recht en het voorlijk van het grootzeil niet, doordat het zeil met een bolling is gesneden. Hoe strakker het voorlijk wordt aangetrokken hoe meer de mast zal buigen en de vorm van het zeil zal volgen. Zoals aangegeven in het stukje over de zeillatten uit 1983 in deze Flits zal hierdoor de bolling naar de mast toe verplaatsen en de spanning op het achterlijk afnemen. Maar belangrijker is dat het zeil vlakker wordt en dus minder druk zal geven. Vooral bij veel wind is dit goed merkbaar. Andersom wil je bij weinig wind een boller zeil. Bij veel Dart zeilers leeft het idee dat hoe losser het voorlijk, hoe boller het zeil. Nu is dit niet helemaal waar, er is een bepaalde spanning nodig om de maximale bolling te krijgen. Dit punt kan je eenvoudig op de wal opzoeken als je de boot plat legt en een draadje van het achterlijk (aan een zeillat) naar de mast spant, met een meetlat kan je nu de bolling meten bij verschillende neerhalerstanden totdat je de maximale waarde hebt gevonden. Het is handig om dit punt op de mast te markeren als minimale stand. De maximale stand is gevonden als bij meer spanning van de neerhaler het zeil nauwelijks vlakker wordt, dit is strak, heel strak. De minimale en maximale standen zijn helaas ook deels afhankelijk van de zeillatspanning, maststand en de schootspanning, anders zou het allemaal te makkelijk zijn. Bij onze collega’s op de formule boten wordt de neerhaler vanuit de trapeze gebruikt om druk te verminderen bij vlagen. Op de Dart kan je dit wel vergeten, toch zou een beter gebruik van dit trimmiddel (een van onze weinige trimmiddelen tijdens het zeilen) voordeel op kunnen leveren. Omdat voor elkaar te krijgen moet ie wel makkelijk te bedienen zijn.