You are hereDart 18

Dart 18


dart By Admin - Posted on 25 Oktober 2008

De constructie van de Dart is zeer duurzaam gebleken, waardoor oudere boten van 10 jaar en ouder net zo makkelijk als nieuwe boten meevaren in de top van het wedstrijdveld. Hierdoor is de instapprijs in de klasse niet hoog.
Zeileigenschappen De Dart is goed koersstabiel en gaat gemakkelijk overstag. De lange skeggen geven de Dart prima aandewindse zeileigenschappen, zonder het ongemak en de kwetsbaarheid van zwaarden. De boot is zeer goed handelbaar zowel met weinig wind als zwaar weer. Onder andere door de scherpe rompvorm heeft de Dart nauwelijks last van de bij catamarans gevreesde duikneigingen. Voor wie? De evenwichtige zeileigenschappen en het goed doordachte ontwerp maakt de Dart zowel geschikt voor de recreatieve als de serieuze wedstrijdzeiler. De Dart heeft een trapeze en mag in wedstrijden zowel als tweemans- en eenmansboot (zonder fok) uitkomen onder dezelfde handicap. Het ideale bemanningsgewicht (tweemans) ligt tussen de 120 en 145 kilogram. De Dart wordt veel gevaren door gemengde teams. Eenheidsklasse De Dart 18 is een strikte eenheidsklasse, waarbij alle boten in één fabriek worden gebouwd en gecontroleerd. Daarbij zijn strikte internationale klassevoorschriften van toepassing. De International Sailing Federation (ISAF) heeft de klasse officieel erkend als internationale klasse. Een belangrijk voordeel van de strikte eenheid is dat er geen wedloop is naar telkens nieuwe onderdelen en zeilen e.d. De beste zeiler wint dus! Hierdoor wordt niemand op kosten gejaagd en behoort de Dart tot de goedkoopste wedstrijdklassen in Nederland. De Dart is een internationale klasse. Omdat Dart zeilers zonder nationale herkenningstekens varen is het internationale karakter van de Dart Klasse niet zichtbaar voor buitenstaanders. De Nederlandse Dart Klasse Organisatie wil hier graag verandering in aanbrengen. Om het internationale karakter van de Dart Klasse ook uit te dragen stimuleert de Klasse Organisatie het gebruik van NED stickers.