You are hereAfkruizen One-Up methode 573-1 (Bas)

Afkruizen One-Up methode 573-1 (Bas)


dart By Bas - Posted on 23 Maart 2008

Methode-573(1) voor One Up
 
Eerder dit jaar heb ik een stukje gewijd aan metode 573(2), een techniek om sneller en of lager te kunnen varen met de tweemans Dart.
Nu een stukje over hoe sneller en of lager te kunnen varen met de Dart One Up.
 
Algemeen uitgangspunt catamaran zeilen:
-Loefromp zoent het water, waardoor minder weerstand.
 
Minder weerstand geeft je de volgende keuzes:
1          Harder varen met behoud van koers
2          Dieper (of hoger bij aan de wind) varen met behoud van snelheid
3          Of iets daar tussen in.
 
Voorwaarde:
-Niet omslaan
-Glad zog achter lij-spiegel
-Lange joystick ( die nog wel tussen mast en crossbar past )
 
Toepassing:
Het afkruisrak tot windkracht 4 en weinig golven.
 
Dit houd het volgende in:
Je gaat aan lijzijde van de catamaran zitten zodanig dat de loefromp het water zoent en de spiegel van de lijromp nog boven het water uitsteekt (glad zog).
 
Exacte positie is afhankelijk van windkracht en eigen gewicht.
 
Als je zwaarder bent dien je meer naar voren te zitten om de spiegel uit het water te houden.
Als er meer wind is dien je meer naar achteren te schuiven omdat de boeg anders te diep de golven in gaat.
 
Aardige uitgangspositie is schuin naar voren hangend in de hangbanden met je benen over de voorpocket.
 
Bij een vlaag moet je afsturen en niet opsturen.........
 
Vervolgens moet je kiezen tussen harder varen of dieper varen. Vooralsnog kies ik voor dieper varen met behoud van snelheid. Dit vooral om harder varen best eng is, je zeilt dichter tegen kapseizen aan, terwijl je toch ietwat onwennig aan de lage kant in de hangbanden hangt.
 
Met heel weinig wind is een extremere variant lonend ( vraag maar aan Frens :) ).
Hierbij ga je aan lij in de trapeze staan, bijna recht naar voren hangend met de voorste voet in de pocket en met de achterste voet bij de zijstag samen met de joystick.
Sturen ( af en toe koers corrigeren ) doe je dan met je achterste voet.
 
De techniek is m.i. voor iedereen lonend, al hebben de zware stuurmannen er meer nut van omdat ze het structurele verlies bij afkruisen kunnen compenseren. Voor mij geld dat ook, waar ik vroeger verloor met afkruisen kan ik nu inhalen of uitlopen op de zware teams en bijblijven bij de lichte stuurmannen (m/v) .Op moment dat de lichte stuurmannen (m/v)  methode-573(1) eigen hebben gemaakt moeten we maar weer iets nieuws verzinnen.
 
Succes.....Bas
 

Labels